Choć na zewnątrz nadal chłodno, to słońce coraz częściej pojawia się na niebie zwiastując, że sezon coraz bliżej. Widać to także w salonach i na aukcjach internetowych, gdzie właścicieli znajduje coraz więcej skuterów. Po zakupie wymarzonego sprzętu jedynym, co dzieli nabywcę przed wolnością śmigania jest rejestracja skutera. Dziś opisujemy jak zarejestrować skuter krok po kroku.
Jeżeli ktoś do tej pory nie rejestrował żadnego pojazdu, zapewne nie wie dokładnie jak przebiega proces rejestracji. Gdy dodamy do tego, że rejestracja skutera nowego, używanego i sprowadzonego trochę się od siebie różnią, powstaje kilka pytań. Mam nadzieję, że znajdziecie na nie odpowiedzi w poniższych poradach.
Rejestracja nowego skutera (kupionego w Polskim salonie). Wraz z zakupem nowego skutera powinniśmy otrzymać od salonu Fakturę VAT, zawierającą dane sprzedającego oraz kupującego, markę i model pojazdu, numer ramy oraz cenę. Oprócz tego do faktury powinien być też dołączonyWyciąg ze świadectwa homologacji, który określa, że dany pojazd jest przeznaczony do ruchu i spełnia określone wymagania (w naszym przypadku motoroweru), niekiedy dodatkowym załącznikiem może być także dowód opłacenia cła (jeśli skuter został wyprodukowany poza UE). Wraz z tymi dwoma (lub trzema) dokumentami oraz dowodem osobistym udajemy się do Wydziału Komunikacji, pod który podlegamy.
W WK w informacji powinniśmy dostać do wypełnienia Wniosek o rejestrację, na którym znajdują się dane posiadacza pojazdu (nasze), oraz informacje o pojeździe. Musimy także udać się do okienka kasowego w celuuiszczenia opłaty 111zł 50gr, która w rozbiciu wygląda następująco:
- dowód rejestracyjny – 54zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
- pozwolenie czasowe – 13,5zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
- tablica rejestracyjna – 30zł
- znak legalizacyjny – 12,5zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
Z wypełnionym wnioskiem i potwierdzeniem wpłaty idziemy do informacji po numerek, a następnie do odpowiedniego okienka. Przedstawiamy tutaj Fakturę, Wyciąg z homologacji, Wniosek o rejestrację oraz potwierdzenie zapłaty i dowód osobisty. Po wprowadzeniu wszystkich danych do komputeraurzędnik wyda nam tablice rejestracyjną z naklejką legalizacyjną, tymczasowy dowód rejestracyjny oraz przybije na fakturze pieczątkę “Pojazd zarejestrowano (nr rejestracyjny i data)”. Będziemy musieli także podpisać kilka papierków. Na stały dowód rejestracyjny musimy czekać około miesiąca, warto wcześniej telefonicznie sprawdzić, czy dowód jest już do odbioru.
Z dowodem rejestracyjnym udajemy się do towarzystwa ubezpieczeń, aby wykupić polisę OC – odpowiedzialności cywilnej. Najtaniej zapłacimy w PZU lub w Warcie – koszt powinien wynieść maksimum 100zł.
Teraz możemy już przystąpić do procesu docierania skutera.
Rejestracja używanego skutera (zarejestrowanego w Polsce). Kupując używany skuter, sprzedający powinien nam przekazać dowód rejestracyjny oraz polisę ubezpieczenia OC (ważną na przynajmniej 30 dni). Umowę kupna-sprzedaży warto sporządzić na wydrukowanym z komputera formularzu lub odręcznie napisać, gdyż niekiedy urzędnicy robią problem np. z umowami z gazety Anonse (choć owe problemy są w świetle prawa bezpodstawne).
Polisa OC powinna mieć ważność przynajmniej 30 dni, ponieważ tyle wynosi okres wypowiedzenia umowy, jeżeli chcemy zmienić ubezpieczyciela, np. na firmę w której mamy ubezpieczone inne pojazdy. Jeżeli pozostajemy przy dotychczasowym ubezpieczeniu, powinniśmy się udać do towarzystwa ubezpieczeń w celu zgłoszenia kupna pojazdu i przepisania umowy na naszą osobę (ten obowiązek ciąży także na sprzedającym). Okres 30 dni daje nam czas na zarejestrowanie pojazdu oraz następnie na przepisanie polisy OC – w tej kolejności, gdyż zmianie może ulec numer rejestracyjny pojazdu.
W pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić się wraz z dowodem osobistym oraz umową kupna-sprzedaży do Urzędu Skarbowego, aby wypełnić formularz PCC-3, czyli opłacić “Podatek od czynności cywilno-prawnych” – mamy na to 14 dni od daty kupna pojazdu. Ten punkt nie dotyczy osób, które zakupiły skuter na Fakturę VAT np. od komisu, gdyż płatnikiem podatku jest w tym przypadku sprzedający. Podatek od kupna pojazdu wynosi 2% jego wartości, przy czym urzędnicy mogą porównać wartość skutera z umowy z tą ze swojej bazy i np. powiedzą nam, że na formularzu powinniśmy wpisać wyższą kwotę, gdyż cena została zaniżona. W takiej sytuacji pomocna może być adnotacja na umowie k-s, np. że pojazd wymaga poprawek lakierniczych. Po przyjęciu przez urzędnika formularza i podpisaniu go, dostaniemy blankiet do wpłaty podatku z wpisaną odpowiednią kwotą na konto Urzędu Miasta – najlepiej zapłacić ją od razu w okienku. Dla własnego bezpieczeństwanajlepiej wypisać formularz w dwóch egzemplarzach i poprosić o potwierdzenie pieczątką na naszym egzemplarzu – w razie zginięcia deklaracji mamy potwierdzenie, że ją złożyliśmy i dowód wpłaty, że opłaciliśmy. Uwaga, jeżeli pojazd kupiliśmy za cenę poniżej 1000zł, to jesteśmy zwolnieni z podatku, jednak nadal należy złożyć formularz PCC-3 w celu potwierdzenia zwolnienia.
Dalsza część rejestracji przebiega identycznie jak w przypadku zakupu nowego skutera – udajemy się do Wydziału komunikacji w celu wypełnienia wniosku i złożenia opłat. Musimy przy tym zabrać ze sobą dotychczasową tablicę rejestracyjną, gdyż może ona zostać wymieniona na inną z lokalnymi numerami, lub zostanie naklejony nowy znak legalizacyjny. Jeżeli skuter jest na blachach z naszego miasta, powinniśmy zapłacić 30zł mniej za rejestrację, gdyż zostają stare numery rejestracyjne.
Rejestracja skutera sprowadzonego z zagranicy. Proces rejestracji skutera sprowadzonego z zagranicy przedstawimy na podstawie Niemiec, w przypadku innych krajów pochodzenia (zwłaszcza spoza UE) warto zapytać w WK o dokumenty niezbędne do rejestracji. W czasie załatwiania spraw warto za na bieżąco robić po kilka kserówek wszystkich dokumentów, aby w razie czego mieć stosowną podkładkę.
Z uwagi na to, że przed wrześniem 2004 roku motorowery w Niemczech nie podlegały rejestracji (rejestrację otrzymywało się od ubezpieczyciela, wraz z polisą OC), kupując taki pojazd od sprzedającego powinniśmy dostać kartę dopuszczenia do ruchu (Betriebserlaubnis) oraz umowę kupna-sprzedaży– warto na tej ostatniej dopisać po niemiecku, iż ówczesne przepisy nie wymagały rejestracji. W przypadku rejestracji po wrześniu 2004, oprócz owej karty i umowy powinniśmy otrzymać także dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) z wpisem o wyrejestrowaniu (Abmeldung). Jeżeli komuś się wydaje, że brakuje tu zielonego papierka to dla przypomnienia: motorowery i motocykle o pojemności do 125ccm nie posiadają Briefu.
O ile nie sporządziliśmy umowy kupna-sprzedaży w dwóch językach, to niezbędne będzie przetłumaczenie owej umowy. Nie robi to jednak dla nas różnicy, gdyż trzeba przetłumaczyć dowód rejestracyjny i kartę dopuszczenia do ruchu. Tłumacz przysięgły za stronę A4 bierze średnio 20zł, więc za tłumaczenie wszystkich dokumentów powinniśmy zapłacić nie więcej niż 80zł.
Następnie musimy udać się do okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w celuwykonania przeglądu zerowego – pierwszego w kraju. W wyniku przeprowadzonego badania otrzymujemy “Dokument identyfikacyjny pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”, zawierający wszystkie dane pojazdu, oraz “Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu”, potwierdzający zgodność z wymaganiami dla motorowerów. Koszt tego badania to 116zł. Jeżeli pojazd przywieźliśmy w stanie uszkodzonym, opłata za badania może być odpowiednio wyższa.
Następnie udajemy się do Urzędu Skarbowego, celem złożenia wnioskuVAT-24 o wydanie “Zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu”. W owym wniosku musimy umieścić dane zawarte w przetłumaczonych dokumentach oraz w dokumentach z SKP. Jednocześnie musimy dokonać wpłaty na konto Urzędu Miasta kwoty 160zł, a potwierdzenie wpłaty dołączamy do składanego wniosku. W terminie 7 dni będziemy mogli odebrać od US dokument VAT-25, czyli wymienione powyżej “zaświadczenie”.
Reszta procesu rejestracyjnego przebiega dokładnie tak jak przy kupnie nowego skutera w kraju – udajemy się do WK z całym kompletem dokumentów, które zebraliśmy do tej pory oraz z wszystkimi tłumaczeniami. Po dokonaniu wszystkich czynności musimy jeszcze ubezpieczyć skuter i możemy śmigać do woli.
Teraz nie pozostaje nic innego jak nie zapomnieć o odebraniu stałego dowodu rejestracyjnego przed utratą ważności dotychczasowego papieru. Mamy na to miesiąc.
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńSama rejestracja chyba nie różni się niczym od rejestracji normalnego auta osobowego. Wystarczy jednak poszukać najtańszego ubezpieczenia OC https://kioskpolis.pl/jak-znalezc-najtansze-ubezpieczenie-oc/ które moim zdaniem raczej nie jest wcale ciężko znaleźć. Dlatego jestem przekonany, że jeżeli korzystam z porównywarki ubezpieczeń to taką polisę znajdę bardzo szybko.
OdpowiedzUsuńAkurat ja nie mam uprawnień na pojazdy jednośladowe więc nie znam się na nich. Mimo wszystko uważam, że sam proces rejestracji i opłat jest taki sam jak samochodu. W przypadku ubezpieczenia bardzo fajnie sprawdza się serwis http://swiatubezpieczen.net.pl/ gdzie takie rzeczy można dostać wręcz od ręki.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawie napisane. Jestem pod wielkim wrażaniem.
OdpowiedzUsuńNa dobrą sprawę chyba sama rejestracja takiego pojazdu nie jest problemem i na pewno wiążę się z jedną wizytą w urzędzie. Bardzo fajny artykuł o rejestracji samochodu napisano w https://kioskpolis.pl/rejestracja-samochodu-w-2020/ i jestem zdania, że każdy z nas na pewno lepiej zrozumie proces rejestracji samochodu.
OdpowiedzUsuńNaprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuńBardzo fajny wpis. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń