Organizacja Narodów Zjednoczonych wnosi skargę – rozwiązania prawne Unii Europejskiej w zakresie nowych uprawnień jest niezgodna z Konwencją Wiedeńską. Ta reguluje od 1968 kwestie przepisów ruchu drogowego w krajach, które były sygnatariuszami porozumienia.
Wspomniana Konwencja miała za zadanie uspójnić przepisy ruchu drogowego obowiązujące w poszczególnych krajach. Tym sposobem lokalne prawo danego Państwa musi być w pełni zgodne z podpisanym porozumieniem. Od 1988 roku Polska również należy do sygnatariuszy traktatu, mimo braku zgodności niektórych przepisów – dotyczy to m.in. sposobu sygnalizowania manewrów czy ruchu pieszych. Jednym z najważniejszych zadań Konwencji jest ochrona obcokrajowców przed rozbieżnością niektórych wymogów w poszczególnych krajach. Przykładowo wedle porozumienia nie można ukarać Niemca na terenie Polski za brak gaśnicy w samochodzie osobowym, bowiem w kraju jego stałego zamieszkania nie ma obowiązku posiadania takiego wyposażenia.
“Przejściowe” kategorie praw jazdy niezgodne z KG. Wg traktatu, które ratyfikowały poszczególne kraje nie ma możliwości wprowadzania uprawnień AM i A2, ponieważ nie występują one we wszystkich krajach będącymi sygnatariuszami porozumienia. Tym sposobem prawo jazdy na motocykl do 35 KW (A2) nie będzie uprawniało do jego prowadzenia np. w Rosji czy na Ukrainie, państwach poza UE. Problemem może się okazać również osiemnastolatek ze Szwajcarii na motocyklu o mocy powyżej 35 KW. Na terenie UE w świetle prawa będzie się poruszać bez uprawnień. To rodzi wiele komplikacji dla zwykłych ludzi, czemu przeciwstawia się ONZ składając skargę do UE.
Nowe kategorie praw jazdy – AM i A2 mają wejść w życie na początku 2013 roku. Nowelizacja już została podpisana przez Prezydenta Bronisława Komorowskiego. Ma ona za zadanie m.in. ograniczyć dostęp do motorowerów nieletnim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz