MIEJSCE NA TWOJĄ REKLAME !!!

poniedziałek, 17 października 2011

Wymiana wariatora w skuterze 2t

Zmiana rolek czy tez wariatora przeważnie kojarzą się z ogromnym trudem i brakiem wiedzy w materii takiej przeróbki. Otóż jest to czynność „pozornie trudna”. Wystarczy zrozumieć zasadę działania układu napędowego CVT, zaopatrzyć się w odpowiednie narzędzia i schować w kieszeń lęk przed chirurgicznym zabiegiem skutera :) W tym artykule nie będę tłumaczył zasady działania napędu CVT ponieważ dział „zrób to sam” zajmuje się serwisowaniem małych jednośladów! Zmiana rolek wariatora czy tez całego wariatora odbywa się tu w skuterze Kymco Vitality 50 2T. UWAGA! Niekiedy kupując nowy wariator dostajemy z nim sprężynę. Sprężyna ta służy dociskaniu tarczy do paska od strony sprzęgła. W celu jej wymiany potrzebujemy uniwersalnej blokady sprzęgła.Dzięki niej możliwe będzie odkręcenie głównej śruby mocującej sprzęgło. Po jej odkręceniu, zdjęciu sprzęgła oraz tarczy paska dochodzimy do sprężyny, która zmieniamy na nowa z zestawu.

Wróćmy jednak do procedury rozkręcania naszego skutera, bez której i tak sprężyny nie zmienimy! Najpierw zdejmujemy nóżkę z rozrusznika nożnego oraz mocowanie linki hamulca tylnego.Następnie dobieramy się do osłony, która w przypadku tego skutera przymocowana jest dwiema śrubkami oraz zatrzaskami. Po tych czynnościach przystępujemy do odkręcania osłony napędu. Następnie zdejmujemy osłonę. Naszym oczom okazuję się prawie wszystkie elementy odpowiedzialne za przeniesienie napędu. Prawie wszystkie ponieważ przekładnia główna jest niewidoczna (pracuje w oleju). Po lewej stronie widnieje zębatka rozrusznika, tuz pod nią wariator.

Odkręcamy więc główną śrubę mocującą zębatkę z wariatorem. Aby można było odkręcić ja bez żadnego problemu potrzebujemy specjalnej do tego celu blokady. Bez niej kręcilibyśmy całym napędem. Wyróżniamy dwie blokady: blokada Kola zębatego rozrusznika widoczna na zdjęciu poniżej oraz uniwersalna blokada tłoka wkręcanej w miejsce świecy zapłonowej. W przypadku uniwersalnej blokady tłoka należy obchodzi? się bardzo delikatnie kluczem podczas odkręcania śruby tak, aby trzpień blokady przypadkowo nie zrobił nam dziury w tłoku. Bezpieczniejsza w takim razie będzie blokada przedstawiona jako pierwsza.

Po zdjęciu Kola zębatego, paska oraz tarczy wariatora ukazuje się nam taki widok
Czarny element z 3-ma czerwonymi klipsami to również element wariatora, na którym opierają się wypychane siłą odśrodkową rolki. W przypadku zmiany całego wariatora również wyjmujemy i ten element. Teraz przystępujemy do zmiany rolek.

W przypadku Vitality ze sportowym wydechem oraz wariatorem zakładamy rolki o niskiej wadze. Wcześniej były to 6.5g jednak przy tej wadze skuter miał dziurę w przyspieszeniu miedzy 40 a 65km/h. Schodzimy wiec z waga o 2g wiec rolki, które wkładamy maja 4,6g. Następnie składamy wszystko w odwrotnej procedurze rozkręcania. Skręcając główna śrubę wariatora pamiętajmy, aby użyć trochę siły jednak nie przesadzajmy z nią tzn. nie wieszajmy się na kluczu. Kolejnym elementem będzie pokrywa – przykręcamy ją. Zanim założymy osłonę, nóżkę i przymocujemy linkę, zróbmy jazdę próbna. Jeśli wszystko jest w porządku, skręcamy cala resztę i cieszymy się lepszymi osiągami skutera.

Mam nadzieje, że powyższy artykuł pomógł Wam w samodzielnej zmianie wariatora czy tez samych rolek wariatora. Dodam tylko, ze operacja taka w serwisach kosztuje ok 100pln. Kupując odpowiednia blokadę (wariat ora 50zl, tłoka 20zl) i tak oszczędzamy, a weźmy pod uwagę, że operacje demontażu wariatora wykonujemy przy zmianie paska czy tez zużytych już rolek wiec na pewno często z niej skorzystamy. Przy każdej takiej operacji oszczędzamy więc prawie 100zl. Polecam zakup takiej blokady. Życzę powodzenia w samodzielnym serwisowaniu skuterów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz