Każdy ma swoje predyspozycje. Jedni cenią sobie sportowe osiągi, inni komfort i ekonomiczną jazdę. Sprawdź jaka jednostka, dwu, czy czterosuwowa jest dla Ciebie odpowiedniejsza.
Czym jest silnik dwusuwowy i jak on działa. Najprościej można poznać silnik 2T po tym, że olej dozowany jest bezpośrednio do paliwa, albo przez mieszalnik, albo wprost do baku. Dwusuwy również wydają specyficzny dźwięk, oraz odprowadzają zabarwione na szaro charakterystyczne spaliny. Pełen cykl spalania to: pobieranie mieszanki, sprężanie jej, zapłon, wydech.
W jakim celu stosuje się takie silniki? Ich głównym atutem są rozmiary, niezwykle małe, oraz moc jaką można z tak niewielkiej jednostki osiągnąć. Kolejnym walorem jest prosta budowa oraz niskie koszty produkcji.
2T dla kogo? Dla każdego, komu zależy na osiągach. Dwusuwy łatwo tuningować, np. poprzez montaż sportowego wydechu. 50 ccm pojemności takiej jednostki daje średnio 4-5 KM (koni mechanicznych).
2T: wady: 1. Wysokie spalanie. Motorowerowe silniki wykazują apetyt w granicach 3-4.5 litrów na 100 km trasy w mieście. 2. Mieszanka paliwo + olej. Niezbędne jest dolewanie oleju do paliwa – bezpośrednio (bak) lub pośrednio (zbiornik i automatyczny mieszalnik). 3. Spaliny. 2T wydala wiele spalin. Dla niektórych ich zapach może wydawać się przykry. 4. Dźwięk. Dwusuwy są zazwyczaj dużo głośniejsze od silników 4T. 5. Ekologia. Duża ilość spalin, w tym powstałych na skutek spalania oleju są szkodliwe. 6. Komfort. Zdecydowanie niski za sprawą głośnej pracy i ew. wibracji.
2T: zalety: 1.Względnie duża moc. Dzięki temu zyskujemy na przyśpieszeniu i prędkości maksymalnej. Te czynniki niekiedy są w stanie przyćmić wszystkie złe strony silników dwusuwowych 2. Niewielkie rozmiary.Skuter dzięki temu jest lżejszy, w konstrukcji pozostałe miejsce można wykorzystać np. na większy bagażnik.3. Prosta eksploatacja i konserwacja. Tańsze przeglądy, mniej potencjalnych awarii to zasługa prostej budowy tej jednostki.
W jakim celu stosuje się takie silniki? Ich głównym atutem są rozmiary, niezwykle małe, oraz moc jaką można z tak niewielkiej jednostki osiągnąć. Kolejnym walorem jest prosta budowa oraz niskie koszty produkcji.
2T dla kogo? Dla każdego, komu zależy na osiągach. Dwusuwy łatwo tuningować, np. poprzez montaż sportowego wydechu. 50 ccm pojemności takiej jednostki daje średnio 4-5 KM (koni mechanicznych).
2T: wady: 1. Wysokie spalanie. Motorowerowe silniki wykazują apetyt w granicach 3-4.5 litrów na 100 km trasy w mieście. 2. Mieszanka paliwo + olej. Niezbędne jest dolewanie oleju do paliwa – bezpośrednio (bak) lub pośrednio (zbiornik i automatyczny mieszalnik). 3. Spaliny. 2T wydala wiele spalin. Dla niektórych ich zapach może wydawać się przykry. 4. Dźwięk. Dwusuwy są zazwyczaj dużo głośniejsze od silników 4T. 5. Ekologia. Duża ilość spalin, w tym powstałych na skutek spalania oleju są szkodliwe. 6. Komfort. Zdecydowanie niski za sprawą głośnej pracy i ew. wibracji.
2T: zalety: 1.Względnie duża moc. Dzięki temu zyskujemy na przyśpieszeniu i prędkości maksymalnej. Te czynniki niekiedy są w stanie przyćmić wszystkie złe strony silników dwusuwowych 2. Niewielkie rozmiary.Skuter dzięki temu jest lżejszy, w konstrukcji pozostałe miejsce można wykorzystać np. na większy bagażnik.3. Prosta eksploatacja i konserwacja. Tańsze przeglądy, mniej potencjalnych awarii to zasługa prostej budowy tej jednostki.
Silnik czterosuwowy. Zasada działania. Najprościej można po poznać po cichej pracy, małej ilości spalin i wlewie oleju. Zasada jego pracy jest taka sama jak w samochodach i jest to dokładnie taka sama jednostka, tyle, że zminiaturyzowana do pewnego stopnia. Jeden cykl spalania silnika 4T to: pobranie mieszanki paliwowo-powietrznej poprzez otwarty zawór, sprężanie, zapłon, praca, wydalenie spalin.
W jakim celu stosuje się takie silniki? Głównie w celu polepszenia komfortu i obniżenia spalania. 4T to również bardziej ekologiczna jednostka.
4T dla kogo? Dla ludzi nie lubiących specyfiki silników dwusuwowych. Dla ceniących komfort użytkowania, z mniejszym naciskiem na tuning i osiągi.
4T: wady: 1. Niska moc.W przypadku pojemności do 50 ccm przeciętna ilość koni mechanicznych to 3 do 4. 2. Konieczność wymiany oleju co określony czas. Przez co wzrasta cena przeglądów serwisowych. 3. Skomplikowana obsługa. W razie awarii koszty napraw są dużo wyższe. W takiej jednostce pracuje o wiele więcej podzespołów, niż w przypadku dwusuwów. 4. Brak możliwości tuningu.
4T: zalety: 1.Ekonomia. Średnie spalanie jest nawet dwa razy mniejsze, niż w silnikach 2T. Przeciętny apetytskutera na paliwo to 2 – 2.5 L/100 km. Wynika z tego, że ten dystans można pokonać za około 10 PLN. 2. Ekologia. Spaliny generowane przez czterosuw są czystsze. 3. Komfort. Silniki tego typu są cichsze, nie mamy do czynienia z widzialnymi spalinami i charakterystycznym zapachem. Wibracje zazwyczaj są na niższym poziomie.
W jakim celu stosuje się takie silniki? Głównie w celu polepszenia komfortu i obniżenia spalania. 4T to również bardziej ekologiczna jednostka.
4T dla kogo? Dla ludzi nie lubiących specyfiki silników dwusuwowych. Dla ceniących komfort użytkowania, z mniejszym naciskiem na tuning i osiągi.
4T: wady: 1. Niska moc.W przypadku pojemności do 50 ccm przeciętna ilość koni mechanicznych to 3 do 4. 2. Konieczność wymiany oleju co określony czas. Przez co wzrasta cena przeglądów serwisowych. 3. Skomplikowana obsługa. W razie awarii koszty napraw są dużo wyższe. W takiej jednostce pracuje o wiele więcej podzespołów, niż w przypadku dwusuwów. 4. Brak możliwości tuningu.
4T: zalety: 1.Ekonomia. Średnie spalanie jest nawet dwa razy mniejsze, niż w silnikach 2T. Przeciętny apetytskutera na paliwo to 2 – 2.5 L/100 km. Wynika z tego, że ten dystans można pokonać za około 10 PLN. 2. Ekologia. Spaliny generowane przez czterosuw są czystsze. 3. Komfort. Silniki tego typu są cichsze, nie mamy do czynienia z widzialnymi spalinami i charakterystycznym zapachem. Wibracje zazwyczaj są na niższym poziomie.
Czy teraz, po przeczytaniu tej publikacji jesteś bliższy podjęcia decyzji?bodzio-motomaniak.blogspot.com ma nadzieję, że tak. Pamiętać należy jednak o tym, że dla jednych wady danej jednostki mogą być atutami i odwrotnie. Sami wybierzmy to, co uznamy za bliższe naszym ideałom. Skuter to w końcu pojazd dzięki któremu mamy poczuć wolność, a czym on będzie napędzany to już wyłącznie nasz wybór.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz